Vansbros ledkarta

Björntjärnsrundan

I det här inlägget får du veta mer om Björntjärnsrundan som går mellan Rälgen och Stora Björntjärnen i Skålö, Dala-Järna.

Vandringsleden Björntjärnsrundan är en kombinerad cykel -och vandringsled. Det är en fin led som låter besökaren njuta av Skålös underbara natur. Leden går över berg och förbi tjärnar vilket skapar en vildmarkskänsla i riktig Dala-stil!

Plocka fram Vansbros ledkarta så ska du nu få all information du behöver för ditt nästa äventyr!

Vandringen

Björntjärnsrundan är en vandringsled på 8 km. Den här leden är en kombinerad cykel -och vandringsled vilket märks på ledens breda, fina stig.

Leden är märkt som röd – krävande. Det som är krävande är ledens höjdskillnader och backar då den går över bergen Tönderberget och Digerbackarna.

Digerbackarna är ledens högsta punkten på 394 höjdmeter.

Starta leden vid parkeringsplatsen öster om Rälgen. Här står det en startskylt som syns väl från vägen. Följ de orangea markeringarna från parkeringen upp mot ledens första etapp – Tönderberget.

Här hittar du en översikt av leden på den digitala kartan Naturkartan.

Den strålande startskylten vid parkeringen.

Tönderberget

Ledens första 2 kilometer går förbi Tönderberget. Trots stigningen upp på berget är stigen lättvandrad tack vare den breda cykelstigen.

Efter Tönderberget kommer leden ut på en skogsväg. Följ den några meter till höger och sväng sedan vänster in på stigen.

Digerbackarna

Digerbackarna är ett stort berg med två bergstoppar. Den första kilometern är brant och får mjölksyran att pumpa i benen, men utsikten är magnifik! Från Digerbackarnas östra sida syns sjön Huln nedanför berget.

Stigen fortsätter ut till en stor vändplan nedanför Fagerberget. Följ vägen som går här och ta sikte på Stora Björntjärnen.

Stora Björntjärnen

Stora Björntjärnen är en tjärn där det står en slogbod med charmigt, snett, trätak. Slogboden är utrustad med bord, sittplatser och en eldstad. Härifrån har besökaren utsikt över tjärnen.

Slogboden vid Stora Björntjärnen.

OBS: för att komma till slogboden lämnar du den ursprungliga leden. Leden fortsätter in i skogen. Det är lätt att se vart leden går då det finns skyltar utplacerade där. Följ grusvägen som leder till tjärnen för att hitta slogboden.

Fortsätt tillbaka upp på Digerbackarna från grusvägen. Här är leden smalare än tidigare.

Dödsfall på berget – en minnesmärkning.

Längst stigen står det en spännande minnesmärkning. En mellanstor trälåda håller en inristning från sent 1800-tal. Inristningen är från en son som förlorade sin mor på berget. Modern drabbades av sjukdom under vistelsen i fäboden och red hem. Tyvärr hann inte modern hem utan dog på berget. I minne av henne kan vi nu läsa hennes initialer och dödsår inristade i stammen.

Den åldrade minnesmärkningen som håller stammen skyddad från väder och vind.

Tomérstugan

Vandringen fortsätter över Digerbackarna. Bitvis bjuder berget på väldigt vacker utsikt då skogen blir glesare och bergen i horisonten kikar fram.

Precis innan leden kommer ut på en skogsväg går den förbi en liten stuga som kallas för Tomérstugan. Här är leden återigen bred.

Rälgen

Leden går ut på en skogsväg och fortsätter längst med sjön Rälgen. Följ vägen tillbaka till parkeringsplatsen och ledens början.

Utsikten på väg ner för Digerbackarna.

Hitta hit

Björntjärnsrundan ligger i Skålö, Dala-Järna. Se kartnålen här för exakt position av parkeringen och ledens början.

Här hittar du leden på Naturkartan.

Vägbeskrivning

Kör till den nordligaste delen av Skålövägen.

Sväng in till Vålbergsvägen. Här ser du en skylt med en vandrare på.

Följ vägen förbi bostadshusen och in i skogen.

Sväng vänster i första korsningen.

Fortsätt i ca 500 meter tills du ser Björntjärnsrundans startskylt och parkeringen på höger sida om vägen.

Björntjärnsrundans startpunkt vid parkeringen.

Avslutning

Jag kan varmt rekommendera en vandring på Björntjärnsrundan! Det som gör den här leden unik i mitt tycke är dess breda, fina underlag.

Min personliga favoritdel av leden är utsikten från Digerbackarna över Huln samt den charmiga slogboden vid Stora Björntjärnen. Det här är en led som jag kommer vandra flera gånger!

Jag hoppas det här inlägger var till hjälp och i vanlig ordning så önskar jag dig en go tur!